Vanliga Frågor & Svar

I dagsläget finns tyvärr ingen showroom eller butik med utställning, utan endast en lageradress och en kontorsadress.

Vi erbjuder fri frakt till våra kunder. Leveranstiden varierar vanligtvis mellan 3-4 veckor, beroende på vart du bor i landet.

Observera att leveranstiden är preliminär och att eventuella ledigheter/helger kan påverka leveranstiden.

Observera även att eventuella förseningar från fraktbolaget ligger utanför vår kontroll.

En del mattor går att vika och kan då skickas till ett ombud.

När paketet/rullen har en längd på 160cm eller mer skickas det med DHL hemleverans.

När paketet/rullen har en längd mindre än 160cm skickas det med DHL och hämtas ut på din närmsta DHL-ombud.

Det är alltså inte mattans längd som räknas utan längden på paketet eller rullen. Undrar du över hur just din matta kommer att skickas, vänligen ring eller maila till oss så hjälper vi dig.

I enlighet med Distansavtalslagen har du som kund hos Nordiska Mattor rätt till 14 dagars öppet köp, från den dag du mottagit varan/varorna. Du behöver inte uppge en speciell anledning för att returnera produkterna.

För att påbörja en retur, följ följande steg:

  1. Se till att produkten är i oskadat originalemballage, helt omonterad, och oanvänd.
  2. Skicka ett mail till kundsupport@nordiskamattor.se där ni efterfrågar retur, och förklara gärna om det finns några eventuella problem eller information som vi behöver känna till. Skicka även alltid bilder på varan, så att Nordiska Mattor kan göra en preliminär bedömning om eventuell värdeminskning.
  3. Vi svarar på er och tar returen därifrån. Hanteringen av retur beror bland annat på vart ni bor, huruvida det rör sig om mindre paket, och produktens natur.

Vid returen ska varan returneras i oskadat originalemballage, helt omonterad och oanvänd. Om så inte skulle vara fallet, debiteras kunden för värdeminskningen.

Bilder på varan och emballagets skick är obligatoriskt vid åberopande av ångerrätt, efter granskning av returen tar Nordiska Mattor ett preliminärt beslut gällande värdeminskning.

Öppet köp (ångerrätt) gäller endast privatpersoner.

Betalningssätt och återbetalning:

Återbetalningar sker på samma betalsätt som du använde vid beställningen, efter att din retur hanterats. Dessa hanteras framförallt genom vår betalpartner Klarna.

Vänligen notera att det kan ta upp till några arbetsdagar för återbetalningen att bearbetas och synas på ditt konto.

Nordiskamattor.se tar inte ansvar för returer där produkter är skickade med annat fraktbolag eller på annat vis inte följer våra villkor för retur.

Du kan läsa mer om våra köpvillkor genom att klicka här.

  • Betalkort: Du kan betala med Visa och Mastercard. Varorna skickas direkt efter betalning och ingen extra avgift tas ut.
  • Swish: Du kan betala via appen Swish.
  • Faktura: När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Tillkommer inga extra avgifter.
  • Övriga betalningsmetoder: Klarna erbjuder fler betalningsmetoder, såsom delbetalning, som du kan välja när du kommer till kassan.

Paket som har en längd upp till 160 cm skickas till DHL-ombud (så kallade Service Point) där du hämtar ut din order. Du får avisering via sms från DHL.

Paket med en längd från 160 cm och över skickas med hemleverans till dig som kund. Leverans sker då till porten om du bor i lägenhet eller till din dörr/tomtgräns om du bor i hus. DHL aviserar dig med ett förslag på leveranstid via sms eller telefon.

Det kan förekomma att man får paket från andra fraktbolag vid särskilda händelser.

Under leveransens gång kan du spåra paketet på DHLs hemsida med ditt sändningsnummer, som du kan begära genom att kontakta kundservice.

Så snart paketet har anlänt till ombudet så skickas en SMS-avisering till dig som du tillsammans med giltig legitimation behöver vid uthämtning.

Du kan även använda ditt sändningsnummer för att lösa ut din order. Det är viktigt att ditt namn överenskommer med din legitimation för att kunna hämta ut ditt paket.

Är mattan skadad när du hämtar ut det ska du anmäla det direkt på servicestället. Ta gärna en bild på skadan på plats och anmäl direkt till Kundservice.

Man skall som kund inspektera sina leveranser för att identifiera att emballaget är helt. Skulle emballaget mot all förmodan inte vara helt och ser skadat ut så skall du som kund rapportera det som transportskada till respektive transportbolag och begära att det noteras på chaufförens fraktsedel. Ta även bilder på emballaget.

Obs: Det är mycket viktigt att transportskador noteras på chaufförens fraktsedel, för eventuell kompensation vid skadat innehåll. Att ta emot en leverans med emballageskador är att betrakta som att godkänna godset i befintligt skick.

Anmäl detta sedan direkt till kundservice för att få hjälp med ditt ärende.

För alla paket som inte hämtas ut inom 7 dagar debiterar Nordiska Mattor en avgift för ”ej mottagen leverans”. Denna avgift motsvarar det högsta av 300 SEK eller 30% av orderbeloppet, och motsvarar kostnader för returfrakt, expeditionsavgift, och hantering sammanlagt.

Om du önskar returnera ett paket, vänligen kontakta oss via e-post till kundsupport@nordiskamattor.se. Ange ditt ordernummer samt vilken matta/vilka mattor du önskar returnera.

Returavgift tillkommer enligt köpevillkor.

Behöver du ändra din adress och sändningen redan har skickats tar vi ut en avgift om 400 SEK (inklusive moms). Detta för att täcka en del av den kostnad som speditören debiterar för en adressändring.

Vi tar självklart inte ut någon avgift om sändningen ännu inte har skickats.

Önskar du att ändra din adress vänligen ring till oss på 033-785 24 70 för att åtgärda detta så snabbt som möjligt. Du kan även maila oss på kundsupport@nordiskamattor.se.

I enlighet med Distansavtalslagen har du som kund hos Nordiska Mattor rätt till 14 dagars öppet köp, från den dag du mottagit varan/varorna. Du behöver inte uppge en speciell anledning för att returnera produkterna.

För att påbörja en retur, följ följande steg:

  1. Se till att produkten är i oskadat originalemballage, helt omonterad, och oanvänd.
  2. Skicka ett mail till kundsupport@nordiskamattor.se där ni efterfrågar retur, och förklara gärna om det finns några eventuella problem eller information som vi behöver känna till. Skicka även alltid bilder på varan, så att Nordiska Mattor kan göra en preliminär bedömning om eventuell värdeminskning.
  3. Vi svarar på er och tar returen därifrån. Hanteringen av retur beror bland annat på vart ni bor, huruvida det rör sig om mindre paket, och produktens natur.

Vid returen ska varan returneras i oskadat originalemballage, helt omonterad och oanvänd. Om så inte skulle vara fallet, debiteras kunden för värdeminskningen.

Bilder på varan och emballagets skick är obligatoriskt vid åberopande av ångerrätt, efter granskning av returen tar Nordiska Mattor ett preliminärt beslut gällande värdeminskning.

Öppet köp (ångerrätt) gäller endast privatpersoner.

Prisgarantin fungerar på följande sätt:

  1. Varu- och butikskrav: Prisgarantin gäller för alla svenska internetbaserade butiker som har ett svenskt organisationsnummer och en svensk adress.
  2. Prisjämförelse: Om du hittar samma vara till ett lägre pris hos en annan svensk internetbutik, inklusive fraktkostnader, inom 14 dagar efter ditt köp, kan du åberopa prisgarantin.
  3. Kontakta kundsupport: För att använda prisgarantin kan du skicka ett mail till kundsupport@nordiskamattor.se. I mailet bör du bifoga en länk till den aktuella butiken där du har hittat det lägre priset, samt en skärmdump från kassan där priset inklusive fraktkostnader framgår tydligt.
  4. Återbetalning: Efter att ha granskat din prisjämförelse kommer vi att korrigera summan manuellt och återbetala mellanskillnaden till dig. Detta görs inom en rimlig tidsperiod efter att du har kontaktat oss, men senast inom 14 dagar.

För att använda prisgarantin behöver du först göra din beställning som vanligt på Nordiska Mattors hemsida. Sedan ska du maila oss (senast inom 14 dagar efter ditt köp) för att åberopa prisgarantin och begära återbetalning av mellanskillnaden. Vi kommer sedan att göra en manuell justering av priset och återbetala mellanskillnaden till dig. OBS: Varan i fråga måste vara exakt samma på konkurrentens butik.