Köpvillkor

Alla priser på hemsidan är inklusive moms. När ni lägger en beställning skickas en preliminär orderbekräftelse till er via e-post. Om ni har frågor eller om ni vill ändra något kontaktar ni oss via e-post eller telefon. Nordiska Mattor ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år).

Ångerrätt & Öppet köp:

För privatpersoner tillämpar Nordiska Mattor Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning.

För att påbörja en retur, följ följande steg:

I enlighet med Distansavtalslagen har du som kund hos Nordiska Mattor rätt till 14 dagars öppet köp, från den dag du mottagit varan/varorna. Du behöver inte uppge en speciell anledning för att returnera produkterna.

För att påbörja en retur, följ följande steg:

  1. Se till att produkten är i oskadat originalemballage, helt omonterad, och oanvänd.
  2. Skicka ett mail till kundsupport@nordiskamattor.se där ni efterfrågar retur, och förklara gärna om det finns några eventuella problem eller information som vi behöver känna till. Skicka även alltid bilder på varan, så att Nordiska Mattor kan göra en preliminär bedömning om eventuell värdeminskning.
  3. Vi svarar på er och tar returen därifrån. Hanteringen av retur beror bland annat på vart ni bor, huruvida det rör sig om mindre paket, och produktens natur.

Vid returen ska varan returneras i oskadat originalemballage, helt omonterad och oanvänd. Om så inte skulle vara fallet, debiteras kunden för värdeminskningen.

Bilder på varan och emballagets skick är obligatoriskt vid åberopande av ångerrätt, efter granskning av returen tar Nordiska Mattor ett preliminärt beslut gällande värdeminskning.

Öppet köp (ångerrätt) gäller endast privatpersoner.

Öppet köp gäller även reavaror!

Distansavtalslagen innehåller dock ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Nordiska Mattor uppmärksammar härmed kunden att enligt Distans- och Hemförsäljningslagen gäller inte ångerrätt om avtalet avser: “En vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål eller om kunden beställt mattor med personligt gjorda tygval eller storlekar – beställningsvaror med andra ord.

Ångerrätt 14 dagar gäller endast privatpersoner. Är ni osäkra på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi er kontakta vår kundservice på 036-785 24 70 eller via e-post kundsupport@nordiskamattor.se.

När kunden godkänner våra köpvillkor vid beställning, samtycker kunden till att Nordiska Mattor påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att om kunden ångrar sig och produktionen redan påbörjats tar Nordiska Mattor ut en avgift på 30% av orderbeloppet. Oftast påbörjas produktion två (2) dagar efter erlagd order.

När det gäller reklamation, se fliken: Reklamation.

Beställningsvara:

Lagd order på beställningsvara som avbokas innan leverans ankommit Nordiska Mattor, debiteras med 30% av ordervärdet för den avbokade varan.

Du kan inom två (2) dagar efter lagd beställning, avboka beställningen, såvida du inte begärt extra snabb hantering av din order så att den redan satts i produktion.

Ångerrätt och öppet köp gäller ej beställningsvaror.

Med beställningsvaror menas varor “som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål. Endast de varor som markeras som “i lager” på produktsidan är de varor som ej är beställningsvaror.

Om du är osäker på om en vara är en beställningsvara eller ej – kontakta oss innan beställning.

Returkostnad:

Returkostnaden är ett samlingsbegrepp för en expeditionsavgift samt fraktavgift som tas ut vid returer.

Hemleveranser: 1495 kr

Leveranser till DHL Service Point (paketombud): 295 kr

Adressändringar eller fel adress:
Behöver du ändra din adress och sändningen redan har skickats tar vi ut en avgift om 400 SEK (inklusive moms). Detta för att täcka en del av den kostnad som speditören debiterar för en adressändring. Vi tar självklart inte ut någon avgift om sändningen ännu inte har skickats.

Inga paket löses ut mot postförskott. Nordiska Mattor kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta, skadade eller brukade produkter. Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Nordiska Mattor och ärendet är avslutat.

Bilder på produktens skick vid avlämning från kunden är ett krav. Vid retur från kund till Nordiska Mattor ansvarar kunden för produktens skick och därmed eventuella skador som kan uppstå under transporten.

Produktinformation:

Nordiska Mattor reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen och annonser.

Kunduppgifter:

De uppgifter ni lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används i första hand för att sända orderbekräftelsen till er och om vi behöver kontakta er. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har ni rätt att få den information som vi har registrerat om er och om ni anser den vara felaktig eller irrelevant kan ni begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall kundsupport.

Den e-postadress och mobilnummer ni uppger vid beställning kommer att användas av Nordiska Mattor för att kontakta er vid avisering.

Uppgifterna ni uppger vid beställning kan användas av Nordiska Mattor i marknadsföringssyfte (till exempel tips, information och annonser via sms eller e-post). Närhelst ni önskar kan ni enkelt med ett knapptryck i utskicket avbryta e-postutskicken, och/eller SMS-utskicken, eller genom att kontakta kundsupport.

Ni har också godkänt att få tips, information och annonser via sms eller e-post när ni skriver upp er i vårt nyhetsbrev. Närhelst ni önskar kan ni enkelt med ett knapptryck i utskicket avbryta e-postutskicken, och/eller SMS-utskicken.

Juridisk information:

Företagsnamn: Gabro Holding AB

Organisationsnummer: 556985-1883

Bolagsadress: Egnahemsvägen 2B, SE-56135 Huskvarna