Leveransvillkor
Frakt och Leverans
Leveranssätt:
Er beställning kan komma att delas upp på mer än en leverans eftersom produkterna kan levereras från olika lager. Vi levererar till folkbokförd adress, önskas annan leveransadress måste ni kontakta vår kundsupport på 033-785 24 70 eller via e-post kundsupport@nordiskamattor.se.
Frakten är kostnadsfri oavsett vart du bor i Sverige när du beställer från nätet.
Leveransdag:
Den preliminära leveranstiden står på produktsidan, och kommer även med orderbekräftelsen per mejl efter genomförd order. När det närmar sig leveransdag, kontaktar vi dig via telefon, sms eller e-post för att bestämma en exakt leveranstid.
Hemleverans:
Som standard ingår hemleverans till alla produkter utom mindre produkter som skickas till närmaste ombud (Service Point). Din beställning levereras till tomtgräns/trottoar/port. Transportören aviserar er via samtal, sms, eller e-post innan leverans. Inbärning och montering ingår inte i leveransen.
Inbärning & montering – Dubbelbemanning:
Om ni önskar inbärning och/eller montering, vänligen kontakta oss via telefon 033-785 24 70 eller via e-post kundsupport@nordiskamattor.se för att lägga till tjänsten i er beställning. Priset för tjänsten beror på vart ni bor, produktens storlek, och beställningens natur.
Inbärning med dubbelbemanning innebär att två personer från oss bär in varan till önskad plats i hemmet. Har ni flera varor är det en uppställningsplats som gäller. Ni som mottagare ansvarar för att hinder skall vara borttagna och att åtgärder är vidtagna för att säkerställa skadefri leverans som t.ex. att skydda golv och att hänga av dörrar. Detta ska ha gjorts innan leverans. Föraren tar inte av sig skorna vid inbärningen. Om varan på grund av sin vikt eller storlek i kombination med en svårtillgänglig lossningsplats inte kan hanteras säkert utan risk för skada på person eller egendom, har föraren rätt att neka inbärning till denna plats. En ny plats kan då föreslås av er som mottagare.
Observera att det är ditt ansvar som kund att se över mått på din inköpta vara och att den går in i just ditt trapphus/hiss eller andra omständigheter som kan påverka detta.
Leveranstid:
Normal leveranstid är 1-2 veckor på lagerförda varor efter det att vi mottagit din beställning. Vissa beställningsvaror har längre leveranstid. Leveranstiden framgår på vald artikel.
Vi stoltserar med att leverera i tid. Emellertid kan det hända att förseningar uppstår. Tänk på att leveranstiden som är angiven på hemsidan är preliminär. Om leveransförseningar skulle uppstå informeras ni om detta. Orsaker till leveransförseningar kan vara när en leverantör eller transportör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.
Leveransgaranti:
Vi på Nordiska mattor gör allt för att leverera dina nya mattor snarast möjligt.
Om vi mot all förmodan inte kan leverera en vara i tid, kompenserar vi förseningen med ett presentkort hos oss på 250:– per försenad hel vecka. Maximal ersättning uppgår till 10% av varans värde som presentkort.
Leverans till öar:
Vid leverans till öar som saknar broförbindelse levererar vi till en fast adress på fastlandet. Kunden får där se till att leveransen blir mottagen och sedan själv ombesörja vidare transport till ö.
Emballage:
Emballage såsom pall, kartonger samt plast mm tas om hand av kunden.
Ej mottagen leverans:
Vid ej mottagen leverans har Nordiska mattor rätt att debitera beställare en avgift på 30% av orderbeloppet.
Beställningsvara:
Lagd order på beställningsvara som avbokas innan leverans ankommit Nordiska mattor, debiteras med 30% av ordervärdet för den avbokade varan.
Ångerrätt och öppet köp gäller ej beställningsvaror.
Med beställningsvaror menas varor “som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål. Endast de varor som markeras som “i lager” på produktsidan är varor som ej är beställningsvaror.
Om du är osäker på om en vara är en beställningsvara eller ej – kontakta oss innan beställning.
Returkostnad:
Returkostnaden är ett samlingsbegrepp för en expeditionsavgift samt fraktavgift som tas ut vid returer.
Hemleveranser: 1495 kr
Leveranser till DHL Service Point (paketombud): 295 kr/paket
För mer information om villkor vid returer & reklamation, se köpvillkor.
Leverans kvällstid:
För er som inte har möjlighet att vara hemma under dagtid, kan ni få er order levererad kvällstid mellan 17.00-22.00. Leveransen sker till trottoar eller tomtgräns, inbärning ingår inte. Transportören aviserar alltid er via sms eller e-post innan leverans för att bestämma leveransdag. Behöver ni extra hjälp, finns det flera tillval att välja mellan som underlättar er leverans ytterligare.
Om ni önskar leverans kvällstid, vänligen kontakta oss via telefon 033-785 24 70 eller via e-post kundsupport@nordiskamattor.se för att lägga till tjänsten i er beställning.
Leverans av mindre försändelser (möbelskydd, lampor, m.m):
Mindre försändelser skickas till ditt lokala paketombud där ni hämtar ut paketet när det passar er. Ni blir aviserad via sms eller brev när ditt paket finns för hämtning.