Vanliga frågor

1. HUR FUNGERAR FRAKTEN?
Vi erbjuder fri frakt till våra kunder. Leveranstiden varierar vanligtvis mellan 3-4 veckor, beroende på vart du bor i landet. Observera att leveranstiden är preliminär och att eventuella ledigheter/helger kan påverka leveranstiden.

Observera även att eventuella förseningar från fraktbolaget ligger utanför vår kontroll.

1.1 Skickas min matta till ett ombud eller med hemleverans?
En del mattor går att vika och kan då skickas till ett ombud.

När paketet/rullen har en längd på 160cm eller mer skickas det med DHL hemleverans.
När paketet/rullen har en längd mindre än 160cm skickas det med DHL och hämtas ut på din närmsta DHL-ombud.
Det är alltså inte mattans längd som räknas utan längden på paketet eller rullen. Undrar du över hur just din matta kommer att skickas, vänligen ring eller maila till oss så hjälper vi dig.

2. HUR RETURNERAR JAG?
365 dagars öppet köp vid obrutet emballage
14 dagars öppet köp vid brutet emballage.

Vi erbjuder alltid 14 dagars öppet köp. Detta för att man skall få nog tid för rulla ut mattan i sitt hem att utvärdera sitt köp i lugn & ro.

För att returnera din vara
Vänligen skicka ett mail till: kundsupport@nordiskamattor.se med följande information:

  • Ditt beställningsnummer:
    Vänligen uppge ditt beställningsnummer när du kontaktar oss angående retur av din matta. Detta hjälper oss att snabbt och enkelt hantera din begäran.
  • Vilken/vilka mattor du vill returnera:
    Vänligen informera oss om vilka mattor du vill returnera tillsammans med ditt beställningsnummer. Det är viktigt att ange exakt vilka produkter som ska returneras för att underlätta processen.
  • Returnera på samma sätt som mattan skickades:
    I de flesta fall kommer varan att returneras på samma sätt som de levererades till dig. Vid vissa tillfällen kan det dock returen ske på annat sätt än hur mattan levererades till dig. Slutgiltigt besked om hur varan skall returneras får du från kundservice.

Om du fick din beställning via hemleverans kommer transportbolaget att boka en tid för att hämta varan direkt från din hemadress. Om du valde att hämta ut din beställning på ett Service Point-ombud, vänligen lämna tillbaka ordern för retur på ett av DHL:s ombud.

  • Betalningssätt och återbetalning:
    Återbetalningar sker på samma betalsätt som du använde vid beställningen, efter att din retur hanterats. Dessa hanteras framförallt genom vår betalpartner Klarna. Vänligen notera att det kan ta upp till några arbetsdagar för återbetalningen att bearbetas och synas på ditt konto.
  • Detta innebär följande:
    – DHL ombud: Returen ska vara inlämnad på ett ombud inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning.
    – DHL hemleverans: Upphämtningen ska ske inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning.

Nordiskamattor.se tar inte ansvar för returer där produkter är skickade med annat fraktbolag eller på annat vis inte följer våra villkor för retur.

Du kan läsa mer om våra köpvillkor genom att klicka här.

3. HUR BETALAR JAG?

  • Betalkort: Du kan betala med Visa och Mastercard. Varorna skickas direkt efter betalning och ingen extra avgift tas ut.
  • Swish: Du kan betala BankId och använda appen Swish.
  • Faktura: När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Tillkommer inga extra avgifter.

4. VAR KAN JAG HÄMTA MIN MATTA?
Paket som har en längd upp till 160 cm skickas till DHL-ombud (så kallade Service Point) där du hämtar ut din order. Du får avisering via sms från DHL.

Paket med en längd från 160 cm och över skickas med hemleverans till dig som kund. Leverans sker då till porten om du bor i lägenhet eller till din dörr/tomtgräns om du bor i hus. DHL aviserar dig med ett förslag på leveranstid via sms eller telefon. Det kan förekomma att man får paket från andra fraktbolag vid särskilda händelser.

Under leveransens gång kan du spåra paketet på DHLs hemsida med ditt sändningsnummer, som du kan begära genom att kontakta kundservice. Så snart paketet har anlänt till ombudet så skickas en SMS-avisering till dig som du tillsammans med giltig legitimation behöver vid uthämtning. Du kan även använda ditt sändningsnummer för att lösa ut din order. Viktigt att ditt namn överenskommer med din legitimation för att kunna hämta ut ditt paket.

5. VAD GÖR JAG OM MIN MATTA ÄR SKADAD?
Är mattan skadad när du hämtar ut det ska du anmäla det direkt på servicestället. Ta gärna en bild på skadan på plats och anmäl direkt till Kundservice.

Man skall som kund inspektera sina leveranser för att identifiera att emballaget är helt. Skulle emballaget mot all förmodan inte vara helt och ser skadat ut så skall du som kund rapportera det som transportskada till respektive transportbolag och begära att det noteras på chaufförens fraktsedel. Ta även bilder på emballaget.

Obs: Det är mycket viktigt att transportskador noteras på chaufförens fraktsedel, för eventuell kompensation vid skadat innehåll. Att ta emot en leverans med emballageskador är att betrakta som att godkänna godset i befintligt skick.

Anmäl detta sedan direkt till kundservice för att få hjälp med ditt ärende.

6. VAD HÄNDER OM JAG INTE KAN ELLER VILL HÄMTA UT MITT PAKET?

För alla paket som inte hämtas ut inom 7 dagar debiterar nordiskamattor.se kunden en avgift på 300 SEK. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering sammanlagt. Betalningsvillkor är 30 dagar.

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 SEK) samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader.

Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt serviceställe och skicka tillbaka det med en retursedel från oss. För retur vänligen skicka ett mail till kundsupport@nordiskamattor.se,ange ditt ordernummer samt vilken matta/vilka mattor du önskar returnera.

7. ADRESSÄNDRING / FEL ADRESS?
Behöver du ändra din adress och sändningen redan har skickats tar vi ut en avgift om 400 SEK (inklusive moms). Detta för att täcka en del av den kostnad som speditören debiterar för en adressändring.
Vi tar självklart inte ut någon avgift om sändningen ännu inte har skickats.

Önskar du att ändra din adress vänligen ring till oss på 033-15 23 42 för att åtgärda detta så snabbt som möjligt. Du kan även maila oss på kundsupport@nordiskamattor.se men för att undvika att bli debiterad rekommenderar vi att ringa istället.

8. ÅNGERRÄTT?
365 dagars ångerrätt
Nordiskamattor.se erbjuder 365 dagars öppet köp (ångerrätt) för oanvända varor, från den dag du mottagit varan/varorna. Vid returen ska varan returneras i oskadat och obrutet originalemballage.

14 dagars ångerrätt
När du handlar på nordiskamattor.se har du rätt att öppna och testa din produkt. En avgift kan dras av från din återbetalning om produkten returneras i försämrat skick, läs mer nedan.
Om du ångrar ditt köp kan du returnera produkten och få pengarna tillbaka. Du har ångerrätt i 14 dagar och ångerfristen gäller från den dag du mottar din produkt.

Produkter i försämrat skick
Om produkten har använts mer än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktioner förbehåller vi oss rätten att göra ett prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Produkten behöver alltså returneras i samma skick som den mottogs. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta Kundservice som bedömer om en retur kan göras.

Vid eventuella leveransskador
Man skall som kund inspektera sina leveranser för att identifiera utifall emballaget är helt. Skulle emballaget mot all förmodan inte vara helt och ser skadad ut så skall du som kund vägra leveransen och rapportera det som leveransskada till respektive leveransbolag samt oss via mail till kundsupport@nordiskamattor.se.

Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar från och med den dag då nordiskamattor.se underrättats om ditt beslut att utöva öppet köp (ångerrätten). Återbetalningen sker med samma betalningsmedel som använts vid det inledande köpet, såvida ingen annan överenskommelse är gjord med nordiskamattor.se.

Öppet köp (ångerrätten) gäller endast endast privatpersoner.

9. VAD INNEBÄR PRISGARANTIN?

Prisgarantin fungerar på följande sätt:

  1. Varu- och butikskrav: Prisgarantin gäller för alla svenska internetbaserade butiker som har ett svenskt organisationsnummer och en svensk adress.
  2. Prisjämförelse: Om du hittar samma vara till ett lägre pris hos en annan svensk internetbutik, inklusive fraktkostnader, inom 14 dagar efter ditt köp, kan du åberopa prisgarantin.
  3. Kontakta kundsupport: För att använda prisgarantin kan du skicka ett mail till kundsupport@nordiskamattor.se. I mailet bör du bifoga en länk till den aktuella butiken där du har hittat det lägre priset, samt en skärmdump från utcheckningssteget där priset inklusive fraktkostnader framgår tydligt.
  4. Återbetalning: Efter att ha granskat din prisjämförelse kommer vi att korrigera summan manuellt och återbetala mellanskillnaden till dig. Detta görs inom en rimlig tidsperiod efter att du har kontaktat oss, men senast inom 14 dagar.

För att använda prisgarantin behöver du först göra din beställning som vanligt på Nordiska Mattors hemsida. Sedan ska du maila oss (senast inom 14 dagar efter ditt köp) för att åberopa prisgarantin och begära återbetalning av mellanskillnaden. Vi kommer sedan att göra en manuell justering av priset och återbetala mellanskillnaden till dig. OBS:Varan i fråga måste vara exakt samma på konkurrentens butik.